catalogue-001

Catalogue Hybrid

Catalogue Hybrid, édition bilingue Français/Anglais – 128 pages couleurs
Texte de Philippe Piguet / Critique d’art et commissaire d’expositions indépendant

KRIKI, OU LA POSSIBILITÉ DU FIGURABLE (extrait)

Où l’art de Kriki prend tout son sens, c’est précisément dans cette capacité qu’a l’artiste au rassemblement. S’il puise ici et là dans les méandres de son vécu et de sa culture les éléments iconographiques qui vont donner forme au projet d’œuvre qui l’occupe, le passage à la peinture charge l’acte de création d’un lien déterminant à l’éclosion du sens. Du local au global, en quelque sorte, la peinture de Kriki agit en catalyseur de sa pensée. A l’instar d’un musicien ou d’un écrivain, dont les notes pour l’un, les mots pour l’autre, leur servent, en les combinant, à exprimer la profondeur et la plénitude de leur ressenti et de leur vision, la peinture est le vecteur par lequel Kriki dit son être au monde. En toute intégrité. Pour ce que, comme l’a justement formulé Louise Bourgeois, « art is a guaranty of sanity », l’œuvre de Kriki est à même de garantir le regard d’une distance critique, sans le priver du pur plaisir esthétique.

Philippe Piguet

Catalog Hybrid

Catalog Hybrid, bilingual edition French/English / 128 colour pages
Text by Philippe Piguet / Critic of art and independant curator

KRIKI, PAINTING OR THE POSSIBILITY OF THE FIGURABLE ( extract)

Where Kriki’s art take on all its meaning, is precisely in this capacity the artist has for bringing things together. Whilst he draws here and there on the twists and turns of his own experience and culture, the iconographic elements that give form to the work he has in mind, the painting phase charges the creative act with a determining link to the spawning of meaning. From local to global, in some way, Kriki’s painting acts as a catalyser for his thoughts. Like a musician or writer, notes serving one, words the other, by combining them together to express the depth and fullness of their feelings and their vision, painting is the vector through which Kriki expresses his place in the world. With complete integrity. Because, as Louise Bourgeois so rightly put it, “art is a guaranty of sanity,” Kriki’s work is capable of guaranteeing a crit- ical way of looking, without depriving the gaze of pure aesthetic pleasure.

Philippe Piguet